söndag 8 mars 2015

Misslyckat bak

Jag satte en fördeg igår på morgonen som 6 timmar senare blandades med ytterligare ingredienser och som sedan bakades ut till bullar som i min fantasi blev de vackraste kardemummabullarna jag någonsin skådat. Bullarna placerades sedan, helt enligt instruktionen, i kall ugn att jäsa över natten. Allt väl så långt. När bullarna sedan bakades och borde varit höga, fina, och vackert gyllenbruna, var de låga och ganska ointressanta. De blev inte dödbakade, men inte heller som de skulle. Jag vet inte vad som gick fel, kanske arbetade jag inte degen så länge som jag borde gjort, eller blev det för mycket smör, trots att jag tog den mängd som stod i receptet. Nåja, skam den som ger sig, jag ska prova receptet ytterligare en gång innan jag lägger det åt sidan.

När dagens andra bakprojkekt, en glutenfri kladdkaka inte heller blev som den skulle (den gjorde verkligen skäl för namnet kladdkaka), gav jag upp för den här helgen. Därför blir det ingen bild på något bakat, utan istället på ett nyfriserat äppelträd som en kompis hjälpte oss med idag. Jag var idel öra och öga och gjorde som han gjorde och ja, det blev nog ganska bra. Grenarna längst upp i toppen når jag bara inte, så de får vara.


3 kommentarer: