söndag 11 oktober 2015

Äppelkaka från Tofvehult

Ännu en äppelkaka bjuder jag på nu. Receptet till denna finns i en bok som jag hittade på biblioteket och den heter Tofvehult drömmen om ett kafé skriven av Lena Göransson. Författaren har tittat igenom sin farmors receptskatt och delar med sig av flera fina kakor och bakverk i boken. Boken är verkligen en skatt med många recept som känns enkla och perfekta för en hemmabagare som jag. Gamla beprövade recept från generationerna före mig, blandat med lite nyare kombinationer och former. Boken är dessvärre slutsåld på förlaget, så ut på biblioteken och leta!

Eftersom vårt äppelträd givit en god skörd, letar jag efter recept på äppelkakor och hittade då Ljuvlig äppelkaka som är just precis så. Frisk av citron, tung och härligt maffig. Jag har döpt om den till Äppelkaka från Tofvehult.



Kaka:
200 g  rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
finrivet skal och saft av 1/2 citron

Fyllning:
2 dl vatten
1 dl strösocker
1 bit kanelstång
finrivet skal och saft av 1/2 citron
3-4 klyftade äpplen


  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Börja med att koka upp fyllningen i en kastrull, låt äpplena bli mjuka och låt dem svalna i lagen. Sila sedan bort lagen och ta bort kanelstången. 
  • Rör smöret och sockret poröst, tillsätt äggen ett i taget och tillsätt övriga ingredienser. Häll smeten i en rund, smörad och bröad form, gärna med avtagbara kanter.
  • Lägg ner äppelskivorna i smeten.
  • Grädda i nedre delen av ugnen 50-60 minuter. Låt svalna.
  • Pudra över florsocker och servera med vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar