lördag 10 oktober 2015

Tobleronemuffins

Ledig fredag igår efter jobbhelg brukar innebära mycket hushållsarbete, somt roligare än annat. Det blev lite bakat igår också förstås, en äppelkaka och några muffins. Den här gången bakade jag muffins med Toblerone, denna underbara choklad som i min barndom bara kunde köpas på båten mellan Helsingborg och Helsingör, men som tack och lov sedan länge finns att köpa var som helst.

Receptet är hämtat från Allers hemsida  Mina muffins blev inte lika snygga som på deras bild, men så gjorde jag de i vanliga pappersformar och inte direkt i muffinsformen. Goda blev de iallafall, vi åt dem som de är utan grädde, men det hade säkert varit extra lyxigt. Jag minskad lite på sockret och det blev sött och gott ändå.


100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1,5 dl vetemjöl
12 bitar Toblerone (en paket på 100 g blir precis 12 bitar)


  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Smält smöret i en gryta stor nog att rymma alla ingredienser
  • Ta grytan från värmen och rör ner ett ägg i taget och sedan resten av ingredienserna utom Toblerone
  • Rör till en jämn smet och fyll sedan muffinsfomarna till 3/4. Tryck ner en bit Toblerone i varje form.
  • Grädda i mitten av ugnen ca 10-12 minuter, de ska vara lite kladdiga i mitten.

1 kommentar:

  1. Dom var väldigt goda....ser vi gärna en eller flera repriser av.

    SvaraRadera