söndag 17 januari 2016

Femflätat bröd

Att baka bröd är något av det roligaste jag vet. Avkoppling att knåda och forma och stor belöning när doften av nybakat sprider sig i huset. Helgens brödbak blev två, men utifrån samma recept. Jag hittade ett recept på tidskriften Hembakats facebooksida och jag satte igång direkt! Enligt originalreceptet är brödet ett slags franskbröd, men det fina är hur det bakas ut, det flätas med fem strängar! Tack och lov fanns ett Youtube-klipp med en tydlig beskrivning och helt ärligt, det var jätteenkelt. På den här sidan hittar du klippet som visar hur du flätar. Killen som delar med sig av receptet och visar hur man flätar är Fredrik Nylén, andrapristagaren i Hela Sverige Bakar 2013.

De första två bröden som jag bakade i går kväll innehåller ljust lantbrödsmjöl istället för vetemjöl, dagens två bröd är helt enligt originalreceptet. De jäste inte upp riktigt så mycket som jag trodde och hoppades, men det blev väldigt gott och fint. På brödet med lantbrödsmjöl valde jag helt bort att pensla med ägg och att strö över vallmofrön.




2 bröd

50 g jäst
5 dl mjölk
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl

Till pensling
1 ägg
vallmofrön 

  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Smula jästen i bunken. Värm mjölken till fingervarm och lös sedan jästen först i lite av mjölken, häll sedan i resten
  • Tillsätt olivolja, salt och nästan allt mjöl
  • Arbeta degen tills den är smidig
  • Låt jäsa under duk ca 30 minuter
  • Ta upp degen och dela degen först i två bitar och sedan varje bit i fem. Rulla ut dem till ca 50-60 cm längd.
  • Fläta brödet enligt instruktionen i länken ovan.
  • Låt jäsa under duk ca 30 minuter.
  • Baka i ugn ca 15-20 minuter. Om du har en termometer så använd den, när bröden är 98 grader inuti är de klara.

2 kommentarer:

  1. Jösses så fin blogg! Synd att jag helt kommit ifrån bakandet, inte minst i och med Fannys glutenintolerans. Men det kommer kanske igen! Inspirerande fina bilder och recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska bli bättre på att baka glutenfritt och lägga upp här. Köpte en ny fin bok som heter just "Baka glutenfritt" men har inte provat något ännu.

      Radera