lördag 16 januari 2016

Kladdig kaka med vit choklad och hallon

Den här kakan har jag bakat flera gånger, den är så enkel att göra och blir verkligen riktigt bra. I originalreceptet är det blåbär i kakan, men jag gillar hallon mer och byter därför till det. Vit choklad är jag också svag för och ihop med just hallon är det verkligen gott tycker jag. Receptet har jag från början hittat i en bakbok av Claes Karlsson som heter Kladdiga kakor.



150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g hallon (går utmärkt med frusna)
150 g fint hackad vit choklad
florsocker till garnering


  • Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med avtagbar kant med bakplåtspapper i botten.
  • Vispa eller rör samman smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget och rör/vispa mellan dem. Häll eller sikta i de torra ingredienserna.
  • Fyll hälften av smeten i formen och stryk ut. Lägg på hallon och finhackad choklad på smeten och stryk sedan ut resten av smeten ovanpå.
  • Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter.


1 kommentar: