söndag 6 mars 2016

Wienerbullar

Jag har aldrig bakat riktiga wienerbröd, men skulle vilja prova någongång. De här bullarna är inte wienerbröd, men är lite frasiga och såklart väldigt goda! De är kalljästa, dvs de bakas på kallt degspad, och det gör att de får den där frasigheten som påminner om ett wienerbröd. Jag har hittat receptet i boken Tofvehult - drömmen om ett café av Lena Göransson som jag refererat till tidigare i bloggen. I den boken är de placerade bland påskbaket och kvalar in som en lite festligare bulle, men jag lovar, de förgyller vilken dag som helst på året, vardag som helgdag!



Deg till 12-14 bullar:

50 g jäst
1 dl mjölk
100 g rumsvarmt smör
6 dl vetemjöl
2 msk strösocker
2 ägg

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
2 tsk malen kardemumma
2 tsk vaniljsocker

Ägg att pensla med och flagad mandel att strö på


  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Rör ut jästen i den kalla mjölken och låt stå.
  • I en annan degbunke blandar du samman smör och vetemjöl, tillsätt sedan jästmjölken och sockret.
  • Arbeta in ett ägg i taget och om det behövs, tillsätt ytterligare lite mjöl.Degen ska bli lite klibbig men ändå hanterbar.
  • Slå upp degen på mjölat bakbord och kavla ut till en rektangel som ska vara ca 0.5 cm tjock. 
  • Blanda ingredienserna till fyllningen till en slät massa och bred över rektangeln.
  • Rulla ihop degen till en rulle och skär i 12-14 bitar. 
  • Lägg i formar eller direkt på plåt med bakplåtspapper.
  • Låt jäsa på plåten i 1- 1,5 timme.
  • Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel.
  • Baka mitt i ugnen i ca 10 minuter.



2 kommentarer:

  1. Ska man inte ha marmorskiva eller liknande för att kunna göra riktiga wienerbröd?

    För övrigt tar jag nog hellre en av de där bullarna ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det viktiga när man gör wienerbröd är ju att fettet är kallt. Jag har hört en bagare säga att just till wienerbröd ska man använda margarin, lite otippat. Jag får baka de här bullarna nästa gång du har vägarna förbi :)

      Radera