fredag 6 maj 2016

Rabarberpaj med kolanötstopping

I senaste Allt om Mat (nr 7/2016) som är ett temanummer med festmat, finns ett par sidor med olika rabarberrecept. Ett av dem provade jag häromkvällen och tog med till mina kollegor på jobbet dagen efter. Det är en smulpaj de luxe skulle jag vilja säga. Rabarber och jordgubbar i botten som täcks av ett smultäcke som sedan får en topping av rostade hasselnötter i salt kolasås. En riktigt lyckad kombination.

Ett råd som jag skickar med är att inte börja med kolanötstoppingen förrän pajen nästan är helt klar. Jag gjorde misstaget att göra iordning denna lite för tidigt, så hela härligheten stelnade till i kastrullen. Det gick fint att värma på igen, men den var på vippen att skära sig om det nu är rätt uttryck för en kola.


500 g rabarber
250 g jordgubbar
1 dl + 1 dl + 1,5 dl strösocker
2 msk potatismjöl
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk + 1 krm flingsalt
150 g + 50 g smör
150 g rostade hasselnötter (grovhacka om du föredrar det)


  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Skär rabarbern i skivor, dela jordgubbarna i bitar. Blanda ner 1 dl socker och potatismjölet i frukten. Lägg alltihop i en pajform ca 24 cm i diameter.
  • Blanda sedan havregryn, mjöl, 1 dl socker, 1 tsk flingsalt och 150 g smör till en smuldeg. Lägg ut degen över rabarbern och jordgubbarna.
  • Grädda pajen mitt i ugnen ca 20 minuter tills degen fått fin färg.
  • När pajen nästan är klar, börja med kolan. Smält 1,5 dl socker i en kastrull tills det är gyllenbrunt. Vispa ner 50 g smör i sockret och blanda sedan snabbt ner hasselnötterna och 1 krm flingsalt.
  • Ta ut pajen och toppa med kolanötterna. Grädda ytterligare ca 10 minuter. Låt svalna innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar